افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1643 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
تحولات اوکراین؛ تنش در روابط کی‌یف-مینسک و ارسال سامانه پاتریوت از آلمان به اوکراین
30 فروردین 1402 - 13:36
شناسه : 3651
4
به گزارش پایگاه خبری راه وطن و به نقل از ایرنا در چهاردهمین ماه از جنگ اوکراین، کی‌یف با انتقاد شدید از دیدار رییس‌جمهوری بلاروس با رییس موقت جمهوری خلق دونتسک آن را یک «اقدام غیردوستانه» خواند و درحالی که مخالفت سوئیس با ارسال تسلیحات ساخت این کشور به اوکراین ادامه دارد، آلمان از ارسال یک سامانه پدافند هوایی پاتریوت به کی‌یف خبر داد.
ارسال توسط :
پ
پ

 شبکه خبری دویچه وله آلمان به نقل از یک تارنمای دولتی این کشور، از ارسال یک سامانه پدافند هوایی پاتریوت از آلمان به اوکراین خبر داد.

دولت آلمان در میانه دی‌ماه ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که یک سامانه دفاع ضد هوایی پاتریوت به اوکراین اهدا خواهد کرد.

اما پس از آنکه برلین در اوایل بهمن ماه به دنبال فرود آمدن یک موشک سرگردان اوکراینی در خاک لهستان و کشته شدن دو روستایی در نزدیکی مرز اوکراین، دو سامانه پدافند هوایی پاتریوت به لهستان اعزام کرد، بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان گفته بود که درحال حاضر ارسال سامانه موشکی پاتریوت از آلمان به اوکراین امکان ندارد.

او با اشاره به اینکه تنها یک سامانه پاتریوت در خاک آلمان باقی مانده است، تصریح کرده بود در صورت ارسال این سامانه به کی‌یف، آموزش‌ نحوه استفاده از آن به نیروهای آلمانی و سربازان اوکراینی غیر ممکن خواهد بود.

در این میان، خبرگزاری آلمان (dpa) به نقل از یک منبع نظامی آلمان گزارش داد که آموزش سربازان اوکراینی برای استفاده از سامانه‌ پاتریوت توسط آمریکا و آلمان در جریان یک رزمایش نظامی در خاک یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صورت گرفته است.

گفتنی است آمریکا و هلند نیز که در ابتدای زمستان مانند آلمان هر یک وعده ارسال یک سامانه پاتریوت به اوکراین را داده بودند، هنوز در این رابطه اقدام نکرده‌اند.

کی‌یف سفیر خود را از بلاروس فرا می‌خواند

الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس و دنیس پوشیلین رئیس موقت جمهوری خلق دونتسک روز سه شنبه در مینسک دیدار و درباره روابط تجاری گفت‌وگو کردند.

کی‌یف در واکنش به این دیدار، آن را یک «اقدام غیردوستانه آشکار» دانست و علاوه بر اینکه میسنک را به دست کشیدن از «گام‌های مخرب» دعوت کرد، از تصمیم خود برای فراخواندن سفیر این کشور از بلاروس خبر داد.

تداوم مخالفت برن با ارسال تسلیحات سوئیسی به اوکراین

آلن برست رئیس جمهور سوئیس پس از دیداری با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان بار دیگر بر امتناع سوئیس از اجازه دادن به کشورها برای تحویل تسلیحات سوئیسی به اوکراین تاکید کرد.

برست با بیان اینکه نمی‌توانید از ما بخواهید که قانون خود را زیر پا بگذاریم، خاطرنشان کرد: قوانین بی‌طرفی سوئیس، این کشور را از ارائه کمک‌های نظامی به هر یک از طرف‌های درگیری باز می‌دارد.

به گزارش دویچه وله، آلمان، دانمارک و اسپانیا از برن خواسته‌اند تا برای صادرات تسلیحات سوئیسی به اوکراین «استثنا» قائل شود.

حمله شبانه به زیرساخت‌های اودسا و تماس تلفنی زلنسکی و مک‌کارتی

تارنمای روزنامه گاردین روز چهارشنبه در گزارشی از آخرین تحولات اوکراین نوشت: بر اثر حمله شبانه پهپادهای روسیه به زیرساخت‌های منطقه اودسا در جنوب اوکراین، تاسیساتی در این منطقه آتش گرفته اما تلفاتی در این رابطه گزارش نشده است.

این روزنامه انگلیسی همچنین گزارش داد: ولودمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین و کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی درباره نیاز اوکراین به تسلیحات و همچنین افزایش فشار تحریم‌ها بر روسیه گفت‌وگو کردند.

مخالفت مسکو با آزادی خبرنگار وال استریت ژورنال

گاردین در ادامه نوشت: دادگاه مسکو درخواست ایوان گرشکویچ خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی است را برای آزادی رد کرد؛ به این معنی که او دستکم تا ۲۹ ماه مِه (۸ خرداد ماه) در زندان خواهد ماند و پرونده جاسوسی علیه او در حال بررسی است.

گفتنی است که گرشکویچ اتهامات جاسوسی را رد می‌کند.

بر این اساس، سرویس امنیت فدرال روسیه ۱۰ فروردین ماه امسال اعلام کرد خبرنگار دفتر مسکو روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، به اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا و جمع آوری اطلاعات محرمانه دولتی درباره فعالیت مجتمع صنایع نظامی روسیه، بازداشت شده است.

وال استریت ژورنال روز دوشنبه گزارش داد آمریکا و حدود ۴۰ کشور نامه‌ای را در رابطه با بازداشت گرشکویچ امضا کرده و از روسیه خواسته‌اند زندانیان سیاسی را آزاد کند.

مفقود شدن بیش از هفت هزار سرباز اوکراینی در جنگ

شبکه خبری اسکای نیوز نیز در گزارشی از مفقود شدن بیش از ۷ هزار سرباز اوکراین در طول جنگ خبر داد.

اوله کوتنکو کمیسر افراد مفقود شده اوکراین با اشاره به اینکه آمار ارائه شده هم اسیر شدگان و هم کشته شدگانی که هنوز اجساد آن‌ها پیدا نشده است را شامل می‌شود،‌ تصریح کرد: به طول معمول ۶۰ تا ۶۵ درصد مفقودی‌ها جزو اسرا هستند و مابقی نیز در جنگ کشته شده‌اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.