افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1561 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
تغییر کاربری باغات، بلای جان باغشهر مراغه
26 فروردین 1403 - 15:10
شناسه : 7486
1
با تدبیر اداره اوقاف شهرستان مراغه

مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات باید مبتنی بر سیاست های پیشگیرانه و توأم با اجرای دقیق قانون باشد. هوا نیمه‌تاریک است و کم‌کم به دلیل نبود نور کافی، تردد در این جاده‌های خاکی غیرممکن خواهد شد. کنار بیشتر باغ‌ها و زمین‌ها، دیوار‌های بلوکی و آجری فروریخته و درخت‌های چند‌ساله از ریشه بیرون […]

ارسال توسط :
پ
پ

مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات باید مبتنی بر سیاست های پیشگیرانه و توأم با اجرای دقیق قانون باشد.

هوا نیمه‌تاریک است و کم‌کم به دلیل نبود نور کافی، تردد در این جاده‌های خاکی غیرممکن خواهد شد. کنار بیشتر باغ‌ها و زمین‌ها، دیوار‌های بلوکی و آجری فروریخته و درخت‌های چند‌ساله از ریشه بیرون زده است

به‌تازگی خبرهایی از یک قربانی جدید به‌گوش می‌رسد، این‌بار باغ موقوفه در مسیر بلوار طبیعت از معدود باغ‌هایی است که از آلودگی هوای این شهر دودآلود و طمع انبوه سازان تاکنون جان سالم به در برده بود، اما اکنون زیر تیغ انبوه سازان رفته و تا نابودی کامل آن چند گام بیشتر نمانده است. بدون شک اگر افکار عمومی نسبت به حفظ آن حساسیت نشان ندهد، محکوم به فناست.

پروژه تخریب این باغ چند شب پیش با ورود کامیون، لودر و بیل مکانیکی به آن و اقدام غیرمنتظره گودبرداری عملا کلید خورد و

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در نشست شورای عالی قوه قضائیه به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی و باغات پرداخت و در این راستا دستورات مهمی را در راستای مقابله همه‌جانبه، بدون اغماض و هرگونه خط قرمز با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی و سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی می‌کنند و همچنین قلع‌وقمع و تخریب بدون ملاحظه بناها و مستحدثاتی که از سوی افراد عادی و برخی دستگاه‌های حکومتی و دولتی در حریم رودخانه‌ها احداث می‌شوند، صادر کرد.

اما کمی این طرف تر در جریان تعطیلی عید نوروز و در فاصله تغییرات موجود در شهرداری مراغه اداره اوقاف شهرستان مراغه در اقدامی نسبت به قطع و جابه‌جایی درختان موقوفه در بلوار طبیعت کرده است.

موضوعی که بر اساس پیگیری های صورت گرفته بر اساس رای کمیسون ماده ۵ صورت گرفته است در حالی که بر اساس قانون هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می گردد، چنانچه به طور غیر مجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (۱) ماده (۱) این قانون صورت پذیرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلفند نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع جهت انعکاس به مراجع قضایی اعلام نمایند. همینطور بر اساس قانون یگانه مرجع تشخیص ضرورت تغییرکاربری در اراضی مشمول، کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ استان و یگانه مرجع موافقت برای اجرای طرح های کشاورزی در اراضی کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی استان است. مجوز تغییرکاربری با امضای دبیر کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ (مدیر اموراراضی استان) و موافقت تبصره ۴ ماده ۱ برای اجرای طرح های مرتبط با کشاورزی در اراضی کشاورزی با امضای رییس سازمان جهادکشاورزی استان صادر می‌شود (مستند قانونی: ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و تبصره‌های ۱ و ۴ آن).

تخریب باغات به قدری مهم است که رئیس عدلیه در همین راستا به یک رویه نادرست، غیرمنطقی و هزینه‌زا  اشاره کرد و گفت: اینکه با صرف هزینه‌های بسیار و مصالح ساختمانی مرغوب، پس از تصرف اراضی یا تغییر کاربری آنها یا در حاشیه و بستر رودخانه‌ها، یک بنای مجلل یا مکان تفریحی نظیر هتل و رستوران مقابل چشمان دستگاههای مسئول و ناظراحداث شود و سپس دستگاه‌های ذیربط مبادرت به قلع و قمع و تخریب آن بنا کنند، رویه درستی نیست و به سرعت باید برای تغییر این رویه تدابیر و اقدامات لازم اتخاذ شود

رئیس عدلیه در همین راستا تاکید کرد: در حوزه موضوعات مرتبط با تصرفات غیرقانونی اراضی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز باید دستگاه‌های مسئول اعم از شهرداری‌ها ، منابع طبیعی و وزارت نیرو را مکلف گردانیم که در وهله نخست نسبت به پیشگیری از وقوع تخلف در این حوزه اهتمام ورزند و در همان بدو امر، اجازه ساخت و ساز در مناطقی که ممنوع است را ندهند.

یکی از دستگاه‌هایی که در حاشیه رود چالوس اقدام به ساخت و ساز کرده، قوه قضائیه است که یک بنای کوچک قدیمی مربوط به سالیان قبل است و دستگاه دیگر وزارت نیرو است؛ من به رئیس دادگستری استان البرز تأکید کردم که نظرکارشناسی محیط زیست در این زمینه اخذ شود و اولین ساخت و سازی که باید قلع و قمع شود بنای مربوط به قوه قضائیه است و پس از آن بنای مربوط به وزارت نیرو باید تخریب شود؛ این بناها مسلماً بصورت خلاف ساخته شده‌اند و در داخل بستر رودخانه می‌باشند و ما تأکید کردیم که در این زمینه به سایر دستگاه‌ها هشدار داده شود و برای اعمال قانون نسبت به آنها زمان تعیین شود.

سخنان رئیس عدلیه نشان از عظم جدی قوا قضائیه با برخورد با متخلفین تغییر کاربری باغات را نشان می دهد ، اما برخورد دو گانه در شهرستان مراغه در مبارزه با تغییر کاربری باغات باعث دلسردی مردم از اجرای دقیق قانون می شود.

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.