افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1643 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
پای لنگ شورای شهر مراغه در حوزه فرهنگ
21 تیر 1401 - 2:05
شناسه : 700
6

  درست زمانی که  زمین و زمان از اهمیت فرهنگ صحبت می کنند، گزارش نا امیدانه شورای شهر در جلسه علنی روز دوشنبه، عدم توجه متولیان فرهنگی به چالش های اصلی این حوزه را بیش از پیش گوش زد نمود. شورا نشینان شهرستان مراغه و در راس آن ابراهیم خوش رفتار رئیس کمیسیون فرهنگی این […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

درست زمانی که  زمین و زمان از اهمیت فرهنگ صحبت می کنند، گزارش نا امیدانه شورای شهر در جلسه علنی روز دوشنبه، عدم توجه متولیان فرهنگی به چالش های اصلی این حوزه را بیش از پیش گوش زد نمود.

شورا نشینان شهرستان مراغه و در راس آن ابراهیم خوش رفتار رئیس کمیسیون فرهنگی این شورا در حضور خبرنگاران گزارشی ارائه کردند که آشفتگی حوزه فرهنگی را بیش از پیش آشکار نمود.

البته این گزارش، دارای نکات مثبت علی الخصوص در حوزه نام گذاری محلات، جشنواره داغ تره سی و رویداد روز مراغه بود ولی با توجه به چالش های حوزه فرهنگ، این اقدامات کافی به نظر نمی رسد.

 

به گزارش راه وطن، در این جلسه ابراهیم خوش رفتار با بیان اهمیت اقدامات فرهنگی گفت: اجرای برنامه های رویداد روز مراغه از جمله همایش های پیاده روی، دوچرخه سواری، جشنواره داغ تره سی و ویزیت رایگان و تور رایگان پنج روزه گردشگری مهم ترین برنامه های فرهنگی توسط مدیریت شهری، مهم ترین دستاوردها و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در سال جاری بوده است.

اینکه شورای شهر برنامه ویزیت رایگان پزشکان را جز اقدامات فرهنگی بداند و چاپ و توزیع ۱۵ هزار جلد نقشه گردشگری، ویژه برنامه در ساعت نوروز و مجموعه طرح های استقبال از بهار و استقرار راهنماهای گردشگری را که جز برنامه‌های روتین شهرداری ها می باشند را بعنوان 《 عملکرد فرهنگی 》 عنوان نماید، جای بحث می باشد .

در اهمیت حوزه فرهنگی همین بس که رهبر معظم انقلاب می فرمایند گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به‌خاطر مسائل فرهنگی؛ یعنی اهمّیّت مسائل فرهنگی این‌جور است.”

درست زمانی که رسانه‌های غربی و آمریکایی با برنامه صهیونیستی خود برای ترویج و القا فرهنگ فاسد و ضد ایرانی خود سرمایه گذاری بسیار عظیمی انجام داده‌اند و در اين زمينه اقدامات  مختلف ضد فرهنگی از جمله راه‌اندازی ده ها شبکه‌های ماهواره‌ای برای ایرانی ها  تا تلاش برای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی انجام داده اند تلاش جهادی فعالین حوزه فرهنگی بیش از پیش لازم دیده می شود.

در حالی که دشمنان فرهنگی، بصورت شبانه روزی برای متلاشی کردن حریم خانوداده‌ها، و همینطور ارزش های آن تلاش می کنند سهم متولیان فرهنگی برای مقابله با تهاجم ضد فرهنگ چیست ؟

حال که نظام مقدس اسلامی انقلاب خود را انقلاب فرهنگی می داند باید از خود و از مسئولین فرهنگی کشور بپرسیم که چرا ملت‌مان فرهنگ‌شان را از جای دیگری باید بگیرند؟ آیا تربیت کودکان معصوممان متناسب با فرهنگ ملی و اسلامی مان‌است؟

امید است شهرداری و شورای اسلامی شهر با نگاهی  تحول گرا به حوزه فرهنگ بیش از پیش در جهت مقابله با اقدامات ضد فرهنگی گام بردارد.

در این راستا استفاده از پتانسیل های پنج فرهنگسرای موجود این شهرداری ، و ظرفیت فرهنگی موجود در شهرستان می تواند گره گشای مسائل فرهنگی باشد.

به عقیده نویسنده، عدم وجود سند چشم انداز توسعه فرهنگی و سند اقدام راهبردی حوزه فرهنگی ، که باعث بی برنامگی در این حوزه شده از اصلی ترین علل ناکارآمد بودن اقدامات فرهنگی شورای شهر است.

شورای فرهنگ عمومی شهرستان باید بیش از به صورت برنامه محور در حوزه فرهنگی، ریل گذاری نماید و از متولیان فرهنگی، اجرای این برنامه هارا بخواهد.

 

لذا ضروری به نظر می رسد شورای جوان و انقلابی مراغه با همراهی نخبگان فرهنگی این شهرستان نسبت به تدوین این سند،  اقدامات لازم را انجام دهد .

در این سند می توان اقدامات راهبردی را در بحث های ذیل انجام داد :

_ اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی بر محور و متناسب با ضرورت های فرهنگی شهر

_ اقدامات لازم برای حفظ سرمایه های اجتماعی و فرهنگی شهر

_ توجه به نیاز های فرهنگی فعالین این حوزه

_ استفاده هر چه مطلوب تر از پتانسیل های فرهنگسرا ها

_ ارائه بسته های فرهنگی در مناطق محروم برای نوجوانان

_ تصویب پیوست فرهنگی – اجتماعی پروژه های عمرانی شهرداری

_هماهنگی بین بخشی با سازمانها و نهادهای متولی فرهنگ در کلیۀ امور مذهبی، هنری، ورزشی و اجتماعی اعم از دولتی و غیر دولتی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.