افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1643 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
شورای شهر و بررسی مسائل و مشکلات باغداران واقع در محدوده طرح پارک ملی مراغه
23 خرداد 1402 - 20:23
شناسه : 5041
2
به گزارش پایگاه خبری راه وطن مسائل و مشکلات باغات محدوده طرح پارک ملی مراغه در جلسه علنی شورای شهر بررسی شد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری راه وطن
پ
پ

 در این جلسه که شامگاه دوشنبه با حضور رئیس و اعضای شورای شهر، سرپرست شهرداری مراغه، رئیس اداره امور آب شهرستان، مسئول امور اراضی جهاد کشاورزی مراغه، نمایندگان باغداران محدوده مذکور و جمعی از خبرنگاران محلی در سالن جلسات شورای شهر برگزار گردید مسائل و راهکارهای حل مشکلات با غداران بررسی شد.

🔹 رضا عسگری رئیس شورای اسلامی شهر مراغه در این جلسه طی سخنانی گفت: ۱۲۰ هکتار باغات واقع در کمربندی شرقی از سال ۷۳ تحت عنوان طرح پارک ملی نامگذاری شده که از آن زمان مالکان باغات آن منطقه با مشکلات و موانع عدیده‌ای روبرو شده اند.

🔹 وی افزود: قانون شامل همه باغاتی که در حریم شهرها خارج از حریم شهر واقع شده است می‌گردد و هیچ باغی استثنا ندارد.

🔹 عسکری اظهار داشت: مجموعه شورای شهر از حقوق همه شهروندان دفاع خواهد کرد و تا جایی که قانون اجازه دهد مجوز صادر خواهد شد تا هم منافع اشخاص و هم منافع شهر تامین گردد.

🔹 در ادامه جلسه تعدادی از باغداران به نمایندگی از سایر مالکان به بیان مشکلات موجود پرداختند.

🔹 عدم ارائه اسناد مالکیت، نامشخص بودن اداره متبوع، اجازه ندادن ساخت خانه باغ، عدم انشعاب برق و گاز و … از جمله مسائل و چالش های اعلام شده مالکان در این منطقه بود.

🔹 در ادامه این جلسه سرپرست شهرداری مراغه با تشریح موضوع این منطقه گفت: جغرافیای مراغه به سه حوزه محدوده شهری، حریم شهری، خارج از حریم داخل شهرستان تقسیم شده اند که شهرداری در محدوده شهری مسئولیت مستقیم دارد و در حریم شهری با استعلام از اداره متبوع عمل خواهد نمود.

🔹 دکتر شهرام مروتی افزود: شهرداری در بحث این باغات مسئول تغییر کاربری نیست و مسئولیت این امر با اداره جهاد کشاورزی می باشد و هرگونه تفکیک و غیره با قوانین جهاد کشاورزی بایستی صورت گیرد و در صورت اجازه و استعلام از جهاد کشاورزی، شهرداری صدور مجوز دیوارکشی را انجام خواهد داد.

دکتر مروتی افزود: اساساً صحبت در مورد عنوان پارک ملی بدین منظور است که در آن منطقه هیچگونه تغییر کاربری داده نخواهد شد و حقوق مالکانه باغداران به صورت باغ خواهد بود.

🔹 وی گفت: در حریم شهری هرگونه قطع اشجار بر عهده شهرداری است که در این خصوص برای تمام باغات داخل حریم شهر، شناسنامه باغات صادر شده است.

🔹 سرپرست شهرداری مراغه در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه باغات غیر قابل تفکیک و تغییر کاربری هستند،اظهار داشت: شهرداری مسئولیت قانونی دارد در حریم شهر برابر قانون اقدامات انجام دهد.

🔹 مهندس قلی نژاد مسئول امور اراضی جهاد کشاورزی مراغه نیز در این جلسه گفت: وقتی صحبت از باغ شهر مراغه است متولی حفاظت و نگهداری از این باغ شهر، جهاد کشاورزی است.

🔹 وی افزود: تبدیل و تغییر کاربری باغات بر عهده کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ استان می باشد و در وضع موجود برای باغاتی که دارای سند ششدانگ بوده و بیش از ۱۵۰۰ مترمربع مساحت دارند مجوز دیوارکشی صادر می گردد.

🔹 مهندس قلی نژاد گفت: در خصوص انجام معامله که به صورت مشاع باشد و یا چه به صورت شش دانگ صدور سند و صدور پاسخ استعلامات بلامانع اعلام می گردد.

🔹 وی در خصوص صدور مجوز انشعابات نیز گفت: اگر سازه ای از شهرداری و بخشداری مجوز احداث داشته باشد و یا قبل از سال ۷۴ احداث شده باشند، یا تاریخ نصب انشعاب برق خانه باغ قبل از سال ۷۴ باشد و یا نظریه کارشناسان رسمی دادگستری را اخذ کنند می‌توانند نسبت به اخذ انشعابات اقدام کنند.

🔹 وی در خصوص صدور مجوز خانه باغ نیز گفت: باغاتی که از ۳۵۰۰ متر تا ۵۰۰۰ مترمربع مساحت دارند مجوز کانکس بدون برق و گاز داده می شود، باغاتی که از ۵ هزار تا ۱۰ هزار متر مربع مساحت دارند، مجوز کانکس با برق و گاز صادر می‌شود و برای باغاتی که بالای ۱۰ هزار متر مربع مساحت دارند مجوز خانه باغ صادر می‌گردد.

🔹 دکتر ابراهیم خوشرفتار، حاج ناصر رحمتی، مهندس حسین شیخ فرجی، خانم دکتر رقیه سعیدی، مهندس علیرضا جدیدیان از دیگر سخنرانان این جلسه بودند.

🔸روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر مراغه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.