افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1565 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
معایب و منافع جام باشگاه‌های کشتی جهان در سال المپیک
06 دی 1402 - 11:17
شناسه : 6275
2
به گزارش پایگاه خبری راه وطن و به نقل از ایرنا برگزاری جام باشگاه‌های کشتی جهان در سالی که قرار است بازی‌های المپیک برگزار شود و البته مسابقات متعدد نمایندگان کشورمان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری راه وطن
پ
پ

جام باشگاه‌های کشتی آزاد و فرنگی جهان از سال ۲۰۱۴ و به پیشنهاد ایران برگزار شد. در هفت دوره گذشته این مسابقات ایران ۶ دوره میزبان و شهر خارکیف اوکراین نیز یک دوره پذیرای این تورنمنت بین‌المللی بود. هر چند که در هدف نخست این مسابقات توسعه و افزایش هیجان کشتی در دستور کار قرار گرفته اما شکل میزبانی و میزان استقبال کشورهای صاحب کشتی از این تورنمنت و البته زمان برگزاری آن از موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

در چند دوره نخست این مسابقات استقبال خوبی از رقابت‌ها به عمل آمد و حتی شمار تیم‌ها دو رقمی بود و در چند دوره نیز نماینده آمریکا حضور داشت، اما در دوره پایانی که سال ۲۰۲۲ برگزار شد تیم‌ها با ترکیب کامل به تهران نیامدند و حتی نمایندگان کشورمان ترکیب برخی تیم‌های شرکت کننده را تکمیل کردند. در آخرین دوره این رقابت‌ها تیم بانک شهر با استخدام ستارگان بزرگ کشتی ایران به عنوان قهرمانی رسید و تیمی از کشور روسیه در جایگاه دوم قرار گرفت.

مسابقات کشتی جام باشگاه‌های جهان در رشته آزاد سال گذشته در حالی برگزار شد که این رقابت‌ها در تقویم اتحادیه جهانی کشتی نبود. در رشته کشتی فرنگی نیز باشگاه سپاهان از میزبانی این جام انصراف داد و برگزاری مسابقات عملا کنسل شد. جای خالی جام باشگاه‌های کشتی در تقویم اتحادیه جهانی به فرصت مناسبی برای روس‌ها تبدیل شد تا با وجود محرومیت در تهران حضور پیدا کنند. برخی این حضور را ناشی از همکاری خوب و روابط حسنه فدراسیون با کشتی روسیه دانستند. فدراسیون با برگزاری غیر رسمی و خارج از تقویم اتحادیه جهانی، عملا یک امتیاز بسیار مهم به روس‌ها داد تا آنان بعد از حدود یک سال آزادکاران خود را به تورنمنتی معتبر اعزام کنند و در جدال با ستارگان ایرانی محک بخوردند.

در آخرین دوره این تورنمنت تیم روسیه با وجود محرومیت به ایران آمد و هدایت این تیم بر عهده حاجی مراد گاتسالوف سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه بود.

اینکه چرا کشتی جام باشگاه‌های جهان در کمتر از یک دهه از یک تورنمنت مهیج به یک رقابت بدون طرفدار تبدیل شده است، سوال اساسی است که مسئولان و کارشناسان می‌توانند بهتر از دیگران به آن پاسخ دهد.

با پایان مسابقات فصل بیست و سوم لیگ کشتی ایران اکنون این سوال مطرح می‌شود که تاریخ دقیق جام باشگاه‌های جهان چه زمانی است؟ آیا این رقابت‌ها به مانند گذشته برگزار خواهد شد یا اینکه فدراسیون تمایلی برای هزینه و میزبانی آن ندارد؟ اگر بپذیریم که کشتی جام باشگاه‌های جهان یک تورنمنت کم اهمیت و بدون طرفدار در جهان است باید این واقعیت را نیز قبول کنیم که فدراسیون در شرایط کنونی نمی‌تواند هزینه زیادی برای میزبانی، اسکان و جوایز این رقابت داشته باشد. همچنین حضور تیم‌های بی‌کیفیت نمی‌تواند سنگ محک ستارگان کشتی ایران باشد.

در سال منتهی به المپیک مصاف با تیم‌های بی‌کیفیت نه تنها محک جدی نیست بلکه ممکن است ستارگان نامدار ایران را با مصدومیت‌هایی روبرو کند مصدومیتی که جبران آن سخت و غیرممکن است.

البته تنها فدراسیون کشتی ایران نیست که تمایلی به میزبانی این تورنمنت ندارد بلکه کشورهای صاحب کشتی مانند روسیه، آمریکا، ترکیه، ژاپن، صربستان و گرجستان نیز هیچ درخواستی برای میزبانی این مسابقات به اتحادیه جهانی کشتی ارائه نکردند. با این وجود اگر قرار باشد هشتمین دوره رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان در ایران برگزار شود باید تیم‌های باشگاهی با جذب اسپانسر و حامی مالی میزبانی آن را تقبل کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.