افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 29 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1572 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
کارشناس خانواده: جامعه به آسیب‌های تک فرزندی در بزرگسالی کمتر توجه کرده است
28 مهر 1401 - 16:01
شناسه : 1973
1
به گزارش پایگاه خبری راه وطن و به نقل از ایرنایک استاد دانشگاه و کارشناس حوزه خانواده با اشاره به آسیب های روانی خانواده های تک فرزندی گفت: جامعه به آسیب های تک فرزندی در بزرگسالی که موجب بروز مشکلات عدیده ای می شود، کمتر توجه کرده است.
ارسال توسط :
پ
پ

«حسین گلرخی» روز پنجشنبه در کنفرانس علمی «فرزندآوری و جوانی جمعیت؛ پیامدهای تک فرزندی» افزود: خانواده های تک فرزند اصل خانوادگی را پذیرفته اند و این گروه در خانواده های سه نفره و چابک که در اصطلاح عامه شیک هستند، محسوب می شوند.

وی افزود: آسیب های روانی خانواده های تک فرزند بیشتر از آنکه جسمی باشد جنبه های روانی دارد که اولین آسیب آن آموزش و تربیت بسیار پیچیده است چرا که فرزندان خانواده های تک فرزند فرصت یادگیری مشاهده ای از دیگر برادر و خواهر و کسب تجربه آنها را ندارند.

این روانشناس و استاد دانشگاه اظهار داشت: آسیب های تک فرزندی بیشتر در حد فرزند خانواده بودن در جامعه بررسی شده است و کمتر به مشکلات و اختلالات روانی اینگونه فرزندان در بزرگسالی به خصوص پس از ازدواج پرداخته شده است.

گلرخی تامین افراطی نیازها را یکی دیگر از مشکلات خانواده های تک فرزند دانست و افزود: والدین همه توان خود را برای برآورده کردن نیاز فرزند بکار می گیرند تا مبادا فرزند کوچکترین احساس کمبودی کند و این فرزند در بزرگسالی و پس از ازدواج از اینکه همسرش نتواند همه نیازهای او را تامین کند، دچار مشکل می شود.

وی گفت: اینگونه فرزندان زمانی که همه نیازهای آنها تامین شود، مهارت حل مساله را در زندگی یاد نمی گیرند، مهارتی که زوج های جوان برای ادامه زندگی موفق به آن بسیار نیاز دارند.

گلرخی با اشاره به اینکه ضعف در مهارت های ارتباطی از مشکلات تک فرزندی است که نمی توانند به خوبی با همسالان و دیگران رابطه های حداقلی برقرار کنند ادامه داد: این کودکان با فرد دیگر یا ارتباط نمی گیرند یا به گونه ای وابسته می شوند که به زندگی خود و طرف مقابل لطمه وارد می کنند.

این روانشناس و استاد دانشگاه گفت: تک فرزندی همچنین موجب رشد روحیه فرد گرایی شده و این فرزندان در بزرگسالی کمتر در کارهای شرکت می کند و در اشتغال نیز در کارهایی که ضرورت ارتباط جمعی دارد، آسیب می بینند چرا که افراد فردگرا اشتراک پذیری پایینی دارند و نمی توانند حتی با همسران خود به خوبی ارتباط برقرار کنند.

گلرخی تاکید کرد: محروم شدن از مزایای داشتن خواهر و برادر که بخش عمده ای از نیازهای روانی را تامین می کند، یکی دیگر از آسیب های تک فرزندی است.

استاد دانشگاه گفت: بلوغ زودهنگام که ابعاد مختلفی داشته و فقط جنبه جنسی آن مطرح نیست موجب می شود فرزند زودتر از موعد مناسب مفاهیم بزرگسالی را فرا گیرد و نتوانند دوران کودکی مناسبی را تجربه کنند، در واقع اینگونه کودکان دچار پرش به بزرگسالی می شوند و هیجاناتی را که باید بروز دهند، سرکوب می کنند که عوارض خود را دارد.

وی تصریح کرد: از دیگر آسیب های تک فرزندی وابستگی متقابل به والدین است که در این حالت با وابستگی شدید و افراطی حتی در مواردی مانع از ازدواج فرزند در زمان مناسب می شود و از سوی دیگر والدین پس از ازدواج فرزند دچار آشیانه خالی می شوند.

گلرخی محرومیت والدین از حمایت های دوران سالمندی و ترس و اضطراب از جدایی را از دیگر آسیب های تک فرزندی دانست.

«کنفرانس علمی فرزند آوری و جوانی جمعیت، پیامدهای تک فرزند» روز پنجشنبه در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.