افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1565 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
چگونه می توان با ماهیانه کمتر از ۲ میلیون تومان صاحب درآمد پایدار شد
17 اردیبهشت 1402 - 15:04
شناسه : 3752
1
به گزارش پایگاه خبری راه وطن و به نقل از ایرنا براساس یکی از برنامه های دولت سیزدهم شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی می توانند با مشارکت در تولید برق خورشیدی و سرمایه گذاری به منظور خرید نیروگاه های کوچک مقیاس و پرداخت ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان صاحب درآمد پایدار شوند.
ارسال توسط :
پ
پ

دولت به منظور محرومیت زدایی کسب درآمد پایدار برای خانوارهای کم درآمد،حفظ محیط زیست و کاهش آثار گازهای گلخانه ای، توسعه نیروگاه های تجدید پذیر و کمک به افزایش ظرفیت برق کشور توسعه سامانه های پنج کیلوواتی تولید انرژی خورشیدی را دستور کار قرار داده است .

وزارت نیرو چند سالی است که برای تامین برق مورد نیاز کشور این طرح را در حال اجرا دارد اما دولت سیزدهم با پرداخت وام های ارزان قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی بستر تولید انرژی برق و ایجاد درآمد پایدار را برای شهروندان دارای شرایط ایجاد کرده است.

در این طرح متقاضیان با پرداخت ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از طریق تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی درآمدزایی کنند.

خرید برق از نیروگاه های تجدید پذیر به صورت تضمینی و ۲۰ ساله از سوی دولت که در ۲ بخش مزرعه ( زمین هایی با وسعت بالا) و نیروگاه خورشیدی صورت می گیرد که سرمایه گذاری در این عرصه را به صرفه و در واقع تضمین کرده است.

خرید برق تولید شده هر ۴۵ روز از سوی دولت انجام می شود و میزان درآمد هر خانوار کم درآمد از محل فروش انرژی این سامانه های پنج کیلوواتی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بصورت فروش دوره ای است.

آن طور که کارشناسان شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات تولید برق از انرژی خورشید اندک است و بر خلاف باور عموم خطر هیچگونه اشعه ای در نیروگاه های خورشیدی وجود ندارد که این امر استقبال از طرح مذکور را بیشتر کرده است.

استقبال شهروندان کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون درخواست ۴۰۰ نفر از متقاضیان استان برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی از سوی کارشناسان تایید شده است.

محمد مرادی افزود: یکهزار و ۲۸۰ شهروند کهگیلویه و بویراحمدی برای خریداری نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس درخواست داشته اند که تاکنون یکهزار و۱۵۵مورد از این درخواست ها از سوی کارشناسان بررسی شده است.

وی بیان کرد: کارشناسان پس از حضور در محل های پیشنهادی با توجه مساحت و موقعیت آن درخواست های افراد دارای شرایط را بررسی کردند که تاکنون تقاضای ۴۰۰ نفر پس از تایید و در سامانه مهرسان ثبت شده است.

مرادی عنوان کرد:تا زمان حاضر قرارداد واگذاری نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس به ۴۵ نفر در کهگیلویه و بویراحمد منعقد شده و ۸۰ پرونده دیگر آماده بستن قرار داد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت:دولت با پرداخت وام های بانکی به میزان ۱۲۰ میلیون تومان افرادی را که قصد تولید برق با استفاده از نیروگاه های خورشیدی در خانه های خود را حمایت می کند.

مرادی افزود: این وام ها با اقساط ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به متقاضیان پرداخت می شود.

وی بیان کرد:به منظور توانمندسازی مددجویان زیرپوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی دولت باز پرداخت ۲۰میلیون تومان از این تسهیلات بانکی را به عهده گرفته است.

مرادی تاکید کرد: براساس تفاهم‌نامه پنج جانبه‌ای که میان وزارت نیرو، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، بسیج سازندگی، کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی تدوین شده مشوق هایی برای واگذاری سامانه های انرژی خورشیدی پیش بینی شده است.

چگونگی نام نویسی از متقاضیان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت که مردم استان می توانند برای تولید برق از طریق سامانه های انرژی خورشیدی نام نویسی و درآمد پایدار کسب کنند.

مرادی ادامه داد:شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی که تمایل به استفاده از ظرفیت نیروگاه خورشیدی برای درآمدزایی دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه “مهرسان”از جزئیات این طرح آگاهیکسب کنند.

دیگر مزایای تولید برق با انرژی خورشیدی

استفاده از انرژی خورشید به عنوان یکی از راه های متداول برای تامین برق از راهبردهای دولت سیزدهم است که با توجه به اتکای کهگیلویه و بویراحمد به استان های دیگر برای تهیه برق، در صورت مشارکت مردم می تواند نقش مهمی در آینده تامین انرژی داشته باشد.

براساس آمار شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد روزانه نزدیک به چهار هزار مگاوات ساعت برق در این استان مصرف می شود در حالی که میزان تولید برق روزانه در کهگیلویه و بویراحمد تنها ۳۰ مگاوات ساعت است.

این آمار حکایت از این دارد که میزان برق تولیدی کهگیلویه و بویراحمد بسیار کمتر از مصرف شهروندان است به همین دلیل شرکت توزیع نیروی برق استان انرژی مورد نیاز شهروندان را از استان هایی مانند خوزستان تامین می کند بنابراین تولید انرژی خورشیدی در این خطه ضمن کمک به بهبود معیشت سرمایه گذاران به خوداتکایی صنعت برق نیز کمک می کند.

واگذاری نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس به شهروندان و ایجاد نیروگاه های خورشیدی متوسط با مشارکت بخش خصوصی از سیاست های جدید دولت سیزدهم برای تولید برق دراین استان است که نتایج این راهبرد در آینده خود را نشان خواهد داد.

وضعیت تولید و مصرف برق استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون پنج نیروگاه آبی در شهرستان دنا و یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی در شهرستان گچساران روزانه ۳۰ مگاوات ساعت برق تولید می کنند که البته نیروگاه های آبی در فصول کم آبی تولید آنان متوقف می شود .

مرادی با اشاره به اینکه میزان مصرف برق شهروندان کهگیلویه و بویراحمد روزانه سه هزار و۷۸۵ مگاوات ساعت است تاکید کرد: میزان تولید برق در استان بسیار کمتر از نیاز مردم است.

ظرفیت های تولید برق خورشیدی

کهگیلویه و بویراحمد یک درصد از ایران زمین را به خود اختصاص داده این استان ۹ شهرستان دارد که ۶ شهرستان آن در مناطق گرمسیری و نیمه خشک واقع شده است،به همین دلیل ظرفیت های خفته فراوانی برای تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی دارد و امید می‌رود تا با عملی شدن این طرح ها تا هم پایانی بر خاموشی های برق در روزگار خشکسالی و هم امکانی برای ثروت آفرینی باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هوای پاک و ارتفاع مناسب سبب شده که این استان در جدول تابش خورشید مناطق مختلف کشور جایگاه مناسبی داشته باشد.

مرادی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به قرار گرفتن روی کمربند تابش ایران ،پتانسیل بسیار خوبی برای راه اندازی و کسب درآمد از طریق نیروگاه های خورشیدی دارد.

کارشناسان بخش انرژی می گویند:استفاده از انرژی خورشیدی با توجه به مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، تولید برق بدون نیاز به آب و کاهش آلودگی هوا یکی از راهکارهای مناسب رفع همیشگی دغدغه مردم درباره کمبود برق و قطع آن در روزهای گرم تابستان است.

شرایط اقلیمی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مناطق گرمسیری با سالیانه ۳۰۰ روز آفتابی ظرفیتی برای سرمایه گذاری و تولید در زمینه برق خورشیدی است که تاکنون بهره وری قابل توجهی از این فرصت نشده است اما دولت سیزدهم قصد دارد با راه اندازی نیروگاه های خورشیدی بزرگ و کوچک گام هایی اثربخش برای تولید برق خورشیدی در این استان بردارد .

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: نیروگاه های خورشیدی علاوه بر کارآفرینی و ایجاد اشتغال، سالانه از انتشار حجم قابل ملاحظه ای از گازهای آلاینده به جو پیشگیری می کنند.

مرادی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون ۷۴نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰۰ کیلووات با مشارکت بخش خصوصی فعال دارد.

حدود ۳۰۰ هزار مشترک برق در بخش های صنعتی،کشاورزی و خانگی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.