افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1565 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
چگونه سینمای ایران به رکورد فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید؟
03 بهمن 1402 - 12:17
شناسه : 6359
1
به گزارش پایگاه خبری راه وطن و به نقل از ایرنا شکستن رکورد فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومان تا ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۲، واکنش‌های ضد و نقیضی را در میان کارشناسان و متخصصان سینمایی به وجود آورده است. از طرف دیگری، دلالی متعدد و مختلفی برای این میزان استقابل از فیلم‌ها و فروش گیشه عنوان شده است.
ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری راه وطن
پ
پ

مدیرعامل موسسه سینماشهر» خبر داد که «فروش سینمای ایران از هزار میلیارد تومان گذشت». این میزان فروش اگرچه رکوردی قابل توجهی محسوب می‌شود و پاسخی است به کسانی که سینمای ایران را ورشکسته و فیلم‌های ایرانی را فاقد تماشاگر خوانده‌اند، واکنش‌های ضد و نقیضی را در میان متخصصان فرهنگی و هنری به وجود آورد.

موافقان این رخداد، علاقه جامعه را به کمدی‌ها و تمهیداتی که برای تماشای فیلم‌ها از قبیل سانس‌های رایگان، نیمه‌بها و حضور دانش‌آموزان در ساعات کم تردد در نظر گرفته شد، عامل مهمی برای جذب مخاطب خواندند و از ماهیت سینما دفاع کرده و فروش ۱۰۰۰ میلیاردی سینماها در سال ۱۴۰۲ را تاریخی و منحصر به فرد عنوان می‌کنند از سویی، مخالفانی هم در عرصه فروش میلیاردی فیلم‌ها وجود دارد که بر این باورند که این گونه ریل‌گذاری‌ها و سیاست‌ها شاید در کوتاه مدت دوای درد سینما باشد اما در بلندمدت راهگشا نخواهد بود.
این متخصصان از کیفیت نازل فیلم‌های کمدی انتقاد می‌کنند و فروش‌های فیلم‌هایی مثل «فسیل» و «هتل» را اتفاقی و به نوعی حباب می‌دانند که در درازمدت نمی‌توان به این گونه فیلم‌ها امید بست. از طرفی دیگر و فارغ از مسائل زیبایی‌شناسی هنری، انتقاداتی به محتوای نازل و سخیف این گونه کمدی‌ها وارد شده که تداوم اپیدمی کمدی‌های بفروش با الگوهای مشابه را مخالف سلامت جامعه و صلاح خانواده‌ها عنوان کرده‌اند.

در ادامه ۲۰ فیلم پرفروش سال ۱۴۰۲ که تا اول بهمن ماه فروششان به روزرسانی شده، بر مبنای ژانر سینمایی مورد مقایسه قرار گرفته و در بخش‌های آتی دلایل فروش ۱۰۰۰ میلیاردی سینمای ایران با مقایسه موردی فیلم‌ها و گونه‌های پرفروش تحلیل و بررسی شده است:

۱. افزایش قیمت بلیت سینماها: بدون شک افزایش ۲۰ تا ۵۰ درصدی بهای بلیت در سال ۱۴۰۲، یکی از عوامل تعیین‌کننده برای رسیدن به رکورد ۱۰۰۰ میلیارد تومان فروش بوده، اگرچه این تنها دلیل نیست. سال گذشته بلیت سینماها تا ۴۵ هزار تومان افزایش داشت حال آنکه در سال جاری با اجرای طرح شناوری بهای بلیت، قیمت در پردیس‌های سینمایی درجه یک تا ۸۰ هزار تومان نیز رسیده است.

در هرحال، آنچه در ارتباط با رونق سینماها باید مد نظر قرار داد نه فقط میزان فروش بلیت بلکه افزایش تعداد مخاطب سینماها است که در سال جاری به ۲۳ میلیون نفر رسیده است. در خصوص تعداد مخاطبان نیز نکته قابل توجه این است که نمی‌توان برای نمونه این میزان را به حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مردم ایران نسبت داد چرا که بسیاری از تماشاگران سینما، دو یا چند بار در سال به سینما می‌روند و تعداد قابل توجهی اصلا در طول یک سال، سینما نمی‌روند.

۲. توزیع بلیت به سازمان‌ها : یکی دیگر از دلایل افزایش مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۲، تلاشی است که مجموعه ارشاد و آموزش و پرورش برای رونق فرهنگ سینما رفتن و تماشای فیلم انجام دادند به نحوی که بلیت‌های به صورت رایگان به کارمندان اختصاص داده شد و هر فرد با خانواده خود می‌تواند به طور رایگان و تعداد معین از سینماهای مشخص استفاده کند. این تمهید، علاوه بر اینکه رونق زیادی به فروش فیلم‌ها و جذب مخاطبان داشت، سبب شد که فرهنگ سینما رفتن بار دیگر در خانواده‌ها احیا شود و سهم فیلم‌دیدن به سبد خانوارهای ایرانی افزوده شود.

۳. تعدد و تکثر کمدی‌ها: بررسی آماری فیلم‌های پر فروش فیلم‌های ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بیش از نیمی از فروش (بیش از۵۰۰ میلیارد تومان) به دو کمدی اول این لیست یعنی «فسیل» و «هتل» اختصاص داشته است. تمایل زاید الوصف ایرانی‌ها به فیلم‌های کمدی که نمود آن در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی ظهور و بروز داشت، موضوع مهمی است که به ابعاد جامعه‌شناسی و روانشناسی مردم ایران مربوط می‌شود.
اینکه بیش از ۸۰ درصد فروش سینمای ایران به کمدی‌ها اختصاص داشته و فیلم‌های درام ایرانی زیر ۱۰ درصد فروش کرده‌اند، می‌تواند خود موضوع یک یادداشت یا گزارش تحقیقی باشد، شاخص مهمی که علاوه بر گرایش مردم به کمدی می‌تواند به ضعیف یا تکراری بودن سوژه‌های درام و فیلم‌های اجتماعی و فضای بیش از حد تلخ و سرد آنها مربوط شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.