افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1565 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
علیصدر؛ شگفت انگیزترین غار آبی جهان در صدر بازدید گردشگران
07 فروردین 1402 - 17:38
شناسه : 3393
2
به گزارش پایگاه خبری راه وطن و به نقل از ایرنا غار علیصدر شگفت انگیزترین غار آبی جهان در استان همدان همه ساله در فصول مختلف سال گردشگران بسیاری را جذب می کند و این جاذبه مهم طبیعی در نوروز ۱۴۰۲ نیز در صدر بازدید گردشگران و مسافران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
ارسال توسط :
پ
پ

غار علیصدر تنها غار تالابی کشور به شمار می رود و بر اساس تحقیقات کارشناسان مطرح زمین شناسی دنیا یکی از بی نظیرترین و بزرگ ترین غارهای آبی جهان است که شکل گیری آن به دوره ژوراسیک( دوره پیش از تاریخ) بر می گردد.

غار علیصدر در سال های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ توسط تعدادی از کوه نوردان و غار نوردان گروه سینای همدان شناسایی و قایقرانی در این غار با وسایل ابتدایی در سال ۴۶ به همت دست اندرکاران امر تعریض دهانه غار امکان پذیر شد.

نام این غار برگرفته از نام روستای علیصدر است؛ نسخه های خطی و یافته های تاریخی می گوید که نام اولیه این روستا علی سد بود و بعد به علی سدر و سپس در گویش های محلی مردمان به علیصدر تغییر یافته است.

دریاچه های درون غارعلیصدر نیز فراوانند و به گفته کارشناسان چشمه‌ های زیرزمینی و بارش‌های آسمانی که به گونه‌ قطره‌های آب از سقف و دیواره‌های غار چکیده می‌شود، سبب ایجاد و پدیدآمدن دریا های آبی و زیبای علیصدرشده است.

وجود قندیل های زیبا و آویزان از سقف غار نیز به شکوه این شاهکار طبیعت افزوده است.

بر اساس تحقیقات و مستندات موجود بخش های ورودی غار در دوره صفویان مورد استفاده مردمان آن زمان قرار می گرفته به طوری که از مدخل ورودی به عنوان پناهگاه و از آب آن به صورت آب انبار برای مصرف کشاورزی استفاده می شده است.

دمای داخل غار حدود ۱۶ درجه و دمای آب ۱۲ درجه سانتیگراد ثابت است PH آب تقریبا خنثی است و عمق آب بین نیم تا ۱۴ متر اندازه گیری شده است.

سختی آب غار علیصدر بالا و از نوع آهکی است بنابراین استفاده از آن برای آشامیدن توصیه نمی شود، علیصدر غاری زنده است که هیچ گونه گاز سمی در آن یافت نمی شود.

به علت وجود جریان هوا تنگی نفس در غار علیصدر احساس نمی شود همچنین به علت عدم وجود نور خورشید هیچگونه حیات جانوری در این غار دیده نشده است.

غار علیصدر در ۷۰ کیلومتری شمال غربی همدان و در یکی از مرتفع ترین مناطق استان در امتداد رشته کوه زاگرس واقع شده است و ارتفاع غار از سطح دریا ۲ هزار و ۱۸۰ متر است.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی استان همدان، همه ساله بخش اعظمی از گردشگران و مسافران نوروزی این استان، بیشترین ساعات خود را در غار علیصدر می گذرانند.

بازدید ۲۴ هزار گردشگر از غار علیصدر

محسن معصوم علیزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان درباره بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان گفت: از ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ تا ۴ فروردین ماه سال‌جاری ۳۲۱ هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی، تفریحی، طبیعی، مذهبی، دست‌ساز و موزه‌ها بازدید کرده‌اند که همانند قبل غار علیصدر در صدر بازدیدها قرار دارد.

به گفته کریم ملکی مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر نیز در هفته نخست تعطیلات از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا سوم فروردین ۱۴۰۲، نزدیک به ۲۴ هزار گردشگر از غار علیصدر بازدید کردند.

غار علیصدر آماده پذیرایی از گردشگران

غار علیصدر از جاذبه های بکر و طبیعی و گردشگری همدان در آستانه نوروز ۱۴۰۲ و آغاز بهار طبیعت آماده پذیرایی و استقبال از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط ایران و جهان است.

مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی غار علیصدر در این باره گفت: شرکت سیاحتی علیصدر در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان آماده میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی در این ایام است.

صالح جهانگرد به خبرنگار ایرنا افزود: تلاش برای توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری، تقویت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از جمله محورهای اصلی فعالیت برای جذب گردشگر است.

وی اظهار داشت: بر همین اساس از ۲ ماه گذشته اقدامات لازم با همکاری و تلاش پرسنل شرکت سیاحتی علیصدر در مجموعه های مجتمع تفریحی توریستی عباس آباد (بام همدان) انجام شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی غار علیصدر ادامه داد: نصب تابلوهای تبلیغاتی در مبادی ورودی استان، تهیه و توزیع بروشورهای جدید، ایجاد و تبلیغات مناسب در فضای مجازی، استفاده از واقعیت افزوده تصاویر گردشگری غار علیصدر و ویلاهای عباس آباد در راستای آشنایی بیشتر گردشگران با جاذبه های غار علیصدر و بام همدان از اقدامات انجام شده این شرکت در آستانه نوروز است.

جهانگرد اظهار داشت: فضا سازی مساجد مجتمع ها، آماده سازی سالن انتظار گردشگران در غار علیصدر و تهیه سه هزار جلیقه تازه برای ورود گردشگران به غار علیصدر از دیگر فعالیت های این شرکت برای استقبال از مسافران نوروزی است.

مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی غار علیصدر گفت: آماده سازی مطلوب اقامتگاه های بخش خصوصی، رنگ آمیزی سالن ورودی غار، راه اندازی باجه ویژه مسافران خارجی، نوسازی قایق ها، مجهزسازی گیشه فروش بلیط به سایبان، اصلاح سیستم گرمایشی و سرمایشی سالن انتظار، فضاسازی و گُلکاری در محوطه غارعلیصدر از دیگر خدمات در راستای خدمت رسانی به مسافران است.

جهانگرد ابراز امیدواری کرد: با فضا سازی زیبا و شاد و اجرای برنامه های متنوع و ارائه خدمات مطلوب به گردشگران در نوروز ۱۴۰۲ خاطرات خوشی در اذهان گردشگران باقی بماند.

مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی غار علیصدر افزود: ۲۷۰ گردشگر خارجی در ایام نوروز سال ۱۴۰۱ بعد از ۲ سال رکود و تعطیلی غار به دلیل محدودیت های کرونایی از کشورهای آلمان، عمان، سوئد و فرانسه از این پدیده شگفت انگیز جهانی دیدن کردند.

جهانگرد یادآور شد: بی تردید حضور گسترده گردشگران در غار علیصدر موجب بهبود کسب و کار و وضعیت اقتصادی سایر حلقه های زنجیره گردشگری استان هم می شود و این تغییر و تحولات را مدیون نگاه ویژه استاندار به توسعه صنعت گردشگری هستیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.