افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1565 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
ضرورت ساماندهی ریل قطار  در مناطق مسکونی ناکارآمد مراغه
21 تیر 1401 - 15:12
شناسه : 711
1
خبرهای تلخ حادثه قطار در مراغه هر چند وقت یکبار، به خروجی خبرگزاری ها و پیج های خبری تبدیل می شود. امروز متاسفانه در اثر برخورد قطار با یک دستگاه خودرو سواری سه نفر مصدوم شدند.
ارسال توسط :
پ
پ

خبرهای تلخ حادثه قطار در مراغه هر چند وقت یکبار، به خروجی خبرگزاری ها و پیج های خبری تبدیل می شود.

امروز متاسفانه در اثر برخورد قطار با یک دستگاه خودرو سواری سه نفر مصدوم شدند .

اخبار تلخی که ضرورت ساماندهی بافت ناکارآمد پیرامون ریل راه اهن در محدوده شهری مراغه را بیش از پیش مهم جلوه می کند.

 

وقوع چند باره سوانح ریلی در حوزه حمل و نقل و عدم پاسخگویی و پیگیری جدی این مشکلات در وزارت راه و شهرسازی، و مجموعه مدیریت شهری ، تقویت نظارت و ورود دستگاه‌های نظارتی و مجلس را به این موضوع ضروری می‌سازد.

وجود چالش‌ها و معضلات مختلف در عبور ریل قطار در بافت مسکونی و یا به تعبیر دیگر ساخت و ساز های گاها غیر اصولی در حریم راه اهن باعث شده اشت که این مناطق برای کودکان و ساکنان این مناطق به محیطی خطرناک تبدیل نماید .

ضعف مدیریتی شاید یکی از علل بوقوع پیوستن این حوادث باشد، انتخاب مدیران ساعی و پیگیر امور نقش مهمی در کاهش حوادث این دست دارد.

مدیرانی که علاوه بر آگاهی از این مشکلات و ضعف ها، از تخصص و تجربه مدیریتی در این حوزه برخوردار باشند تا بتوانند مشکلات و چالش های حوزه راه و شهرسازی و به ویژه حمل و نقل را برطرف کنند تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.

علی ایحال حوادث متعدد در حوزه حمل و نقل بویژه در مناطق مسکونی و بی توجهی به مدیریت این بخش مورد انتقاد کارشناسان است.

از مدیریت شهری انتظار است در کنار حرکت به سمت توسعه و الحاق اراضی اطراف به شهر، باز آفرینی مناطق ناکارآمد را اولیت اصلی در نظر داشته باشد و پیگیری ساماندهی این مناطق را مهم تلقی بداند.

متأسفانه متأثر از غفلت‌هایی که از گذشته وجود داشته، سطح کیفیت زندگی شهری و شهرنشینی تنزل پیداکرده است و امروز با آسیب‌های گوناگونی در بافت ناکارآمد مواجه هستیم که به‌صورت مخرب و پرسرعت آسایش شهروندان و جامعه را سلب می‌کند.

حال نکته ای که بیش از پیش مهم جلوه می نماید ضرورت بازآفرینی شهری برای بازگرداندن زندگی به بافت ناکارآمد شهری و ارتقاع سطح زندگی مناطق حاشیه ای است.

مدیریت شهری باید بتواند با مطالعه و تحقیق طرح مناسبی را برای سازماندهی این مناطق اجرا نماید ، این طرح باید بتواند مزاحمت بزرگی که وجود ریل در کنار زندگی مردم با همه مخاطرات و سلب آسایش‌ها رقم می‌زند را به محیطی دلپذیر که می‌تواند به مردم رفاه و نشاط دهد تبدیل نماید و در بهبود کیفیت زندگی آن‌ها تأثیرگذار باشد. تا مخاطرات احتمالی آن از بین برود.

عبور ریل راه اهن از مناطق مسکونی ضمن اینکه آلودگی صوتی و خطراتی که عبور قطار برای شهروندان را دارد فضای بی دفاعی را ایجاد کرده که مخل آسایش شهروندان این مناطق است .

این معضل از این نظر جدی تر می شود که محله های مجاور ریل راه اهن ، جزو محله هایی هستند که بالاترین تراکم بافت فرسوده و ناکارآمد را دارا می باشند.

امید است مدیران شهری و نماینده محترم مجلس در این خصوص پیگیری های لازم را انجام دهند تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.