افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1565 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
توسعه ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی در سرخط رسانه‌های جهان
18 شهریور 1402 - 15:23
شناسه : 5776
0
به گزارش پایگاه خبری راه وطن و به نقل از ایرنا توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که بیش از ۲۰ سال معطل بدقولی و کارشکنی شرکت‌های خارجی بود، سرانجام در دولت سیزدهم و تنها ظرف ۲۰ ماه به بهره‌برداری رسید؛ کار عظیمی که با تکیه بر توان ایرانی به سرانجام رسید و سرخط رسانه‌های بین‌المللی شد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری راه وطن
پ
پ

فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در هفته دولت با حضورسید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید؛ پروژه‌ای که از بسیاری جهات دارای جنبه‌های منحصربه‌فرد و ویژه‌ است. نگاهی به روند توسعه این فاز نشان می‌دهد نخستین زمزمه‌ها برای تولید گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به سال‌های ۷۹ و ۸۰ شمسی باز می‌گردد.

آن زمان توسعه پارس‌جنوبی در سمت ایران با حضور شرکت‌های بین‌المللی آغاز شده بود و قرار بود فاز ۱۱ نیز در همان قالب به بهره‌برداری برسد، اما در عمل قراردادهای رنگارنگ فاز ۱۱ با شرکت‌هایی مانند توتال، شل، سی‌ان‌پی‌سی‌آی (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) و … هیچ‌کدام به نتیجه مطلوب نرسید و ظرف ۲۰ سال، جز وقت‌کشی در استفاده از منابع بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان، دستاوردی برای ایران نداشت.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم، توسعه آخرین فاز پارس‌جنوبی به‌عنوان اولویت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مطرح شد تا در ۲۰ ماه، طلسم ۲۰ ساله این فاز شکسته شود.

این دستاور در حالی محقق شد که ایران همچنان با سنگین‌ترین تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت خود برای دستیابی به سرمایه و فناوری روزآمد دنیا روبه‌روست، اما اعتماد و استفاده از توان شرکت‌های ایرانی نه‌تنها تولید گاز را از فاز ۱۱ محقق کرد، بلکه رکوردهای جدیدی را نیز به ثبت رساند.

برای مثال برای نخستین بار در صنعت نفت ایران، سکویی از موقعیت دریا به موقعیت دیگری در دریا منتقل شد. سکوی ۱۲C که تولید از آن به‌دلیل برداشت از مخزن دیگر اقتصادی نبود، از موقعیت خود جدا و در موقعیت ۱۱B نصب شد، همچنین با استفاده از خط لوله موجود در دریا، به جای احداث ۱۰۰ کیلومتر خط لوله جدید، تنها ۱۸ کیلومتر خط لوله احداث شد.

در مجموع با این اقدام‌ها، تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی با صرفه‌جویی ۴۰۰ میلیون دلاری و ۳ سال زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده در دولت سیزدهم به انجام رسید.

تبعات این اقدام آن‌قدر وسیع بود که حتی رسانه‌های جهان نیز نتوانستند بر آن چشم ببندند و هرکدام در خبرهای خود بر توان پیمانکاران ایرانی در توسعه فاز ۱۱ صحه گذاشتند.

عزم ایران برای مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا

تلویزیون ملی چین در گزارشی از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با اشاره به اینکه خلیج فارس شریان نفت جهانی است، تأکید کرد که بزرگ‌ترین میدان گازی جهان نیز در این منطقه قرار دارد.

در این گزارش آمده که این میدان گازی در مرز آبی ایران و قطر قرار دارد و در سمت ایران به نام پارس‌ جنوبی و در سمت قطر به گنبد شمالی معروف است و بزرگ‌ترین میدان گازی کشف‌شده در جهان تاکنون به‌شمار می‌رود. آمارهای رسمی نشان می‌دهد میانگین حجم استخراج روزانه گاز طبیعی ایران هم‌اکنون می‌تواند به ۷۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

ایران اعلام کرد که در فاز ۱۱ پروژه میدان گازی پارس‌جنوبی با موفقیت سکوی استخراج گاز طبیعی به وزن ۳۲۰۰ تن را نصب کرده است که این اقدام سبب افزایش بیش از پیش حجم برداشت گاز طبیعی ایران و ارتقای اقتصاد کشور خواهد شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.