هر چند برای بسیاری از خانوادههای ایرانی چای پرچمدار نوشیدنیهای گرم است اما رشد قهوهفروشیها در سطح شهر نشان از گرایش به مصرف آن در جامعه و حتی برای برخی از افراد تحول در ذائقه و سبک مصرف چای دارد بهطوریکه رفتهرفته این روزها برای برخی از مردم قهوه به رقیب سرسختی برای چای تبدیل شده است.
چند مدتی است که در برخی از خیابانهای پرتردد شهرکرد بوی قهوه مانند فستفودها بیشتر از چند ساله گذشته پیچیده است، از اسپرسو دبل گرفته تا کاپوچینو، قهوه ترک و مدلهای مطرح دیگر که مورد استقبال قرار گرفته است.
زمانی عرضه قهوه تنها به چند کافیشاپ محدود میشد و آن هم نه در همه جای شهر، اما اکنون در هر محلهای چند قهوهفروشی فعال شده است. برخی از آنها کوچک هستند و فقط سفارش بیرونبر قبول میکنند و برخی دیگر نیز با میزها و صندلیهای فراوان برای پذیرای کوتاهمدت آماده شدهاند.
به گفته رییس اتاق اصناف شهرکرد، در حال حاضر ۱۰۵ قهوهسرا در شهرکرد فعال است که از این تعداد ۱۲ مورد کافیشاپ است و مابقی قهوهسراهایی است که در یکی ۲ سال اخیر ایجاد شده و رونق یافته است.
محمود حبیبیان گفت: علاوهبر قهوهسراهایی که در سطح شهر راهاندازی شده است حدود ۱۰۰ واحد غیرمجاز نیز شناسایی شده که در کارواشها، سالنهای ورزشی، مجتمعهای بینراهی و سایر مکانهایی که مجاز به عرضه قهوه نیستند، شکل گرفته است که در این خصوص مطابق قانون با آنها برخورد میشود.
وی از رشد ۳۰ درصدی تعداد قهوهسراها در استان طی سالجاری خبر داد و گفت: از آنجا که در صدور مجوز برای هر یک از اصناف محدودیتی وجود ندارد و از سوی دیگر درآمد خوبی که این رسته شغلی دارد، هیچ منعی برای صدور مجوز وجود ندارد و جوانان جویای کار میتوانند در این حوزه وارد شوند و برای خود کسب و کار راهاندازی کنند.
رییس اتاق اصناف شهرکرد با تاکید بر اینکه قهوهسراها فقط مجاز به عرضه قهوه هستند و عرضه قلیان در این مکانها ممنوع است، اظهار داشت: علاوهبر نظارتهای اماکن نیروی انتظامی، قهوهسراها زیر مجموعه اتحادیه شیرینیفروشیها هستند و چنانچه مردم شکایت و دغدغهای در این خصوص داشته باشند میتوانند به این اتحادیه مراجعه کنند.
حبیبیان توصیه کرد تا علاقهمندان به نوشیدن قهوه به ویژه جوانان و نوجوانان تنها به مراکز دارای پروانه کسب که از نظر بهداشت و سلامت تحت نظارت هستند مراجعه کردند و از مراجعه به قهوهسراهای زیرزمینی و غیرمجاز خودداری کنند.
اما رشد مراکز عرصه قهوه و قهوهفروشیها در سطح در محله های مختلف شهرکرد مشهود است و حالا این سوال پیش میآید که میزان مصرف قهوه یا هزینه ایجاد یک واحد ارائه قهوه در شهرکرد چقدر است؟.
رییس اتاق اصناف شهرکرد در پاسخ به این سوال گفت: قهوهفروشی شغلی اقتصادی است بهطوریکه عرضه هر فنجان قهوه از سوی قهوهفروشیها سود قابل قبولی برای آنها دارد از همین رو میتوان گفت این شغل توجیه اقتصادی برای جوانان جویای کار دارد و میتواند در رونق اشتغالزایی نیز موثر واقع شود.
قهوهسراها از کسب و کار خود میگوید
متولی یکی از قهوهسراهای شهرکرد نیز در همین خصوص با ابراز رضایت نسبت به درآمد کسب و کار خود به خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه تعداد قهوهسراها روز به روز بیشتر میشود اما متناسب با آن، علاقهمندان به قهوه(افرادی که تمایل به مصرف قهوه دارند) نیز افزایش پیدا میکنند و قهوه امروز به نوشیدنی محبوب برخی از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان تبدیل شده است.
محمد افزود: بیشترین مخاطب ما پسران جوان و نوجوان هستند و بیشترین سفارش آنها قهوه اسپرسو است و اگرچه در طول روز مشتری خود را داریم اما عصرها تعداد مشتریها بیشتر میشود.
این متصدی قهوهفروشی تصریح کرد: راهاندازی این کسب و کار، سرمایه اولیه زیادی نمیخواهد و با یک سرمایه ۱۵۰ میلیون تومانی میتوانند کسب و کار خود را راهاندازی کنند از همین رو این عرصه، فرصت خوبی را برای اشتغال جوانان فراهم کرده اما نکته قابل توجه اینست که باید جدیت لازم را داشته باشند چراکه تمام وقت درگیر آن میشوند.
وی افزود: نکته دیگر برای موفقیت در این حرفه این است که باید خلاقیت لازم را به کار گرفت و در آمادهسازی قهوه، ترکیب مناسبی از دانههای قهوه را انتخاب کرد تا خروجی با کیفیت و خوش طعمی را به مشتری عرضه داشت و از سو دیگر فروشنده باید بتواند ذائقه مشتری را به خوبی بشناسد تا کسب و کارش رونق گیرد.
به گزارش ایرنا، اکنون مشتریان قهوه نیز هر قهوهسرا را به باریستای آن میشناسند و از منظر آنان شغل باریستایی، حرفهای خاص و حرفهای است که علاوه بر هیجان و جذابیتی که دارد همیشه میتوانید به درآمد یا اشتغال در آن نظر داشته باشد.
باریستا شخصی حرفهای است که در کافه مسئولیت تهیه نوشیدنیها بر پایه اسپرسو را بر عهده دارد، به همین دلیل در بسیاری از کافهها، باریستاها مشغول تهیه نوشیدنیهای گرم بر پایه قهوه هستند و برخی نیز مدارک بینالمللی در این زمینه اخذ کردهاند.
چیستی قهوه
قهوه نوشیدنی دمکردنی است که از دانههای قهوه بو داده (رُست شده) تهیه شده است. دانههای قهوه از گیاه آن بدست میآورند که در ابتدا بیشتر در آفریقا و آسیا رشد میکرد اما امروز کشورهای زیادی هستند که در کشت این دانه نقش دارند و از جمله آن میتوان به برزیل به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این دانه گیاهی اشاره کرد. قهوه به علت داشتن کافئین یک ماده محرک نیز به شمار میرود.
یکی از جوانان علاقهمند به نوشیدن قهوه، در خصوص علت گرایش خود به مصرف این نوشیدنی گرم گفت: زمانی که قهوه میخورم سرحال و پرانرژی هستم از همین رو صبحها و عصرها یک فنجان قهوه اسپرسو مصرف میکنم.
وی ادامه داد: از زمانی که قهوهسراها در سطح شهر شکل گرفته هر روز با دوستان خود اقدام به نوشیدن قهوه میکنیم و این نوشیدنی برای ما از چای محبوبتر شده است.
چرا گرایش به نوشیدن قهوه زیاد شده است؟
یک جامعهشناس در خصوص علت افزایش گرایش مردم به نوشیدن قهوه گفت: فراوانی قهوه و در دسترس بودن آن در کنار خواصی که دارد سبب شده تا مردم نیز تمایل زیادی به نوشیدن آن داشته باشند.
شهرام مقدس افزود: در سالهای گذشته قهوه یک نوشیدنی لوکس به حساب میآمد که برای نوشیدن آن باید گذر فرد به کافیشاپهای لوکس میافتاد اما امروزه قهوهسراها در هر محلههای مختلف نیز فعال شدهاند و نه تنها قهوهسراها زیاد شده بلکه عرضه قهوه نیز متنوعتر از گذشته شده و برای هر سلیقهای میتوان آن را ترکیب و فراروی کرد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر از آنجا که مردم از زندگی یکنواخت خسته و آزرده میشوند از همین رو با رواج عرضه قهوه فضای مناسبی برای تنوعبخشی به مصرف نوشیدنی آنها فراهم شده و اکنون قهوه در کنار چای، جای مناسبی در بین مردم پیدا کرده است.
این جامعهشناس تصریح کرد: جدای از همهگیری مصرف قهوه در بین مردم، خواصی نظیر انرژیبخشی و نشاط آفرینی آن سبب شده تا جوانان و نوجوانان نسبت به مصرف آن گرایش بیشتری داشته باشند و بهانهای برای دورهمیهای آنها شود.
مقدس یادآور شد: سبک زندگی شهری نیز در گرایش مردم به نوشیدن قهوه نیز بیتاثیر نبوده چرا که افراد صبحها قبل از رفتن به سرکار یک فنجان قهوه مینوشند تا در طول روز انرژی کافی داشته باشند.
ثبت دیدگاه