افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1643 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
تجلیل و تکریم فعالان زیست محیطی توسط شهرداری و شورای شهر مراغه
24 خرداد 1402 - 13:52
شناسه : 5059
1
به گزارش پایگاه خبری راه وطن طی مراسمی بمناسبت هفته محیط زیست، شهرداری و شورای شهر مراغه از فعالان زیست محیطی در این شهرستان تجلیل کرد.
ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری راه وطن
پ
پ

در این مراسم که ظهر امروز با حضور دکتر شهرام مروتی سرپرست شهرداری مراغه، آقای رضا عسکری رئیس شورای شهر، خانم دکتر رقیه سعیدی نائب رئیس شورا و رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر و دکتر ابراهیم خوشرفتار رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای شهر، همچنین مهندس عبداله فرمانی رئیس امور منابع آب شهرستان و آقای دکتر زارع رئیس اداره محیط زیست شهرستان و جمعی از فعالان و تلاشگران زیست محیطی حضور داشتند از تعدادی از تلاشگران و فعالان بی‌منت NGO ها (سازمانهای مردم نهاد) تجلیل شد.

🔹 در ابتدای این مراسم دکتر شهرام مروتی در سخنانی ضمن تبریک هفته محیط زیست، فعالان زیست محیطی را زحمت کشان بی‌منتی خواند که بصورت خودجوش، داوطلبانه و مهربانانه در این عرصه از عمق وجودشان تلاش می‌کنند تا همگان از نعمت محیطی سالم بهره مند شوند.

🔹 سرپرست شهرداری مراغه افزود: فعالیت های زیست محیطی در کشور ما رونق زیادی دارد و در خارج از کشور نیز یک سری اتفاقاتی در عرصه مدیریت شهری روی می دهد که قابل تقدیر هست.

🔹 وی افزود: از بعد مدیریت شهری طبق مطالعه‌ای که داشتم در نیویورک که ۴۰۰ هکتار مساحت دارد مسائل بزرگی وجود داشت که در سال ۱۹۸۵ یک NGO تشکیل یافت که وظیفه نگهداری از یک پارک که وظیفه شهرداری بود به آنها سپرده شد و تا امروز آن پارک با آن عظمت نگهداری میشود و تمام امور نگهداری، نظافت، درختکاری و بهره برداری از مجموعه های درآمدزای پارک مذکور برعهده NGO قرار داده شده است که به طور مثال در پارک مذکور سینما، شهربازی، رستوران، پارکینگ و فضاهای درآمدزای دیگری وجود دارد که درآمد آن فضاها را همان NGO صرف تمیزی و مرتب نمودن همان پارک می‌کنند.

🔹وی ادامه داد: نکته جالب توجه آنست که درآمد آن پارک بیشتر از هزینه های نگهداری آن است و مازاد درآمد را در کارهای خیر هزینه می‌کنند.

🔹دکتر مروتی افزود: ساز و کاری که NGO مورد اشاره ایجاد کرده است نه تنها به محیط زیست آسیب نمی زند بلکه مقداری هم با کیفیت بهتر به مردم خدمات عمومی ارائه می دهد.

🔹 وی اظهار داشت: در شهر مراغه نیز اقدامات زیادی از سوی تعدادی از فعالان محیط زیست انجام شده است و همگان عملکرد آنها را دیده‌اند و با اقدامات آنها آشنا هستند و واقعاً اقدامات این گروه‌ها قابل ستایش است.

🔹سرپرست شهرداری مراغه افزود: در بخش خدمات شهری همکاران شهرداری نیز واقعاً شبانه روزی تلاش می‌کنند و اقدامات زیست محیطی انجام می دهند چه در بخش‌های پسماند، فضای سبز، آتش نشانی و چه در بخش‌های دیگر که این عزیزان، ایثار و عشق خالصانه به این شغل ها دارند و به شکل دیگر این اقدامات توجیهی ندارد.

🔹 دکتر مروتی در خاتمه سخنان خود، از همه NGOها و فعالان زیست محیطی خواست تا با همراهی و همدلی با مجموعه مدیریت شهری اقدامات اساسی در سطح منطقه صورت گیرد.

🔹آقای رضا عسگری در ادامه این مراسم در سخنانی گفت: هر چقدر در مورد اقدامات و کارهای NGO ها صحبت کنیم قطعاً حق مطلب ادا نخواهد شد زیرا فراتر از گفتار ما کار می کنند و از جایگاه والایی در شهر برخوردارند.

🔹 وی گفت: در کشورهای پیشرفته  سازمانهای مردم نهاد به غیر از کارهای دیپلماسی و جنگ در داخل کشور ها، تمامی کارها را انجام می‌دهند و این ارزش و اهمیت NGOها را نشان میدهد.

🔹 وی افزود:در کشور ما نیز تمامی ادارات موظفند با NGO ها همکاری کنند و برای داشتن شهری زیبا تر و تمیز تر نقش آنها دارای اهمیت والایی است.

🔹عسکری اظهار داشت: در بحث کمپوست هم شهرداری و هم شورای شهر مراغه، موافق راه اندازی کمپوست هستند و رایزنی‌هایی نیز در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد: برابر بررسی های به عمل آمده در سطح کشور، شهرستان آق قلا حرف اول را در بحث کمپوست میزند و آنها شیرابه های خود را به صفر رسانده‌اند و تولید کود خود را دقیقاً مانند خاک جنگل تبدیل کرده‌اند.

🔹 وی افزود: شرکت مذکور در تولید کودهای بدون بو  مهارت خاصی یافته‌ است که کود آنها ماهها قبل از تولید پیش فروش نیز می گردد.

🔹وی گفت: امیدواریم با رایزنی های انجام گرفته، این شرکت با حضور در مراغه و راه اندازی دستگاه های کمپوست که چند سال قبل خریداری شده و در انبار نگهداری می شوند، بخش اعظمی از پسماندهای شهری را تبدیل به کود نماییم.

🔹رضا عسکری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در بحث تفکیک زباله نگرانی بنده و همکاران بحث شیرابه است و واقعیت این است که بایستی قبل از همه اینها در سطح شهر فرهنگ‌سازی شود در غیر اینصورت پیام ما به مردم نخواهد رسید.

وی گفت: بهترین و تاثیرگذارترین نهادی که می‌تواند خواست ما را در خانه ها تامین کند آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی است.

🔹عسکری اظهار داشت: اگر از مقطع ابتدایی این آموزش ها و فرهنگ سازی را شروع کنیم این فرهنگ سازی به نتیجه خواهد رسید.

🔹رئیس شورای اسلامی شهر مراغه در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: تا آخر دوره شورای ششم اقدامات اساسی و موفقی در حوزه کمپوست و پسماندهای شهری صورت خواهد گرفت که قطعا از همکاری و کمکهای سازمانهای مردم نهاد نیز در این زمینه‌ها استفاده خواهیم کرد.

🔹مهندس عبدالله فرمانی رئیس امور منابع آب شهرستان مراغه و دکتر زارع رئیس اداره محیط زیست شهرستان مراغه از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که بر حفظ و حراست از محیط زیست توسط همه شهروندان تاکید کردند.

🔹 گفتنی است؛ در این مراسم فعالان زیست محیطی نیز به طرح مسائل و مشکلات پیش روی خود پرداختند و از مسئولان خواستند تا با آنها همکاری لازم صورت گیرد.

🔹در پایان این مراسم از فعالان زیست محیطی با اهداء لوح و شاخه گل تجلیل به عمل آمد.

 

🔸روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر مراغه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.