افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1643 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
بد رفتاری کمیسون فرهنگی شهرستان با مقوله فرهنگ!
21 آبان 1401 - 22:46
شناسه : 2238
4
در عرصه عمرانی وقتی بودجه‌ای تخصیص داده می‌شود، مردم بعد از چند سال، پولی که از جیب‌شان برداشته شده را در قالب سد یا جاده می‌بینند. در مسائل فرهنگی چطور؟ از کدام تاثیر نهادهای فرهنگی در کشور می‌شود سخن گفت؟ 🔹شق القمر نمی‌خواهیم، یک کار فرهنگی که دوستان با بودجه بیت المال انجام دادند و تاثیر گذار بوده است را نام ببرند. گشتیم نبود، نگردید نیست. 🔹اینکه مردم امروز حرف هم را نمی‌فهمند و با برچسب زدن با یکدیگر حرف می‌زنند یعنی اینکه در این کشور نه تنها کار فرهنگی صورت نگرفته است، بلکه شاهد خروار خروار کار غیرفرهنگی بوده‌ایم.
ارسال توسط :
پ
پ

چند پیش مطلبی تحت عنوان پای لنگ شورای شهر مراغه در حوزه فرهنگ منتشر کردیم و رئیس کمیسون شورای شهر دعوت کردیم تا کمی بیشتر در حوزه فرهنگ و مدیریت ان مطالعه کند تا چاپ و توزیع ۱۵ هزار جلد نقشه گردشگری، ویژه برنامه در ساعت نوروز و مجموعه طرح های استقبال از بهار و استقرار راهنماهای گردشگری را که جز برنامه‌های روتین شهرداری ها می باشند را بعنوان 《 عملکرد فرهنگی 》 عنوان ننموده و در اين عرصه ( تهاجم شدید فرهنگی که از آن ن به عنوان بمباران فرهنگی یاد می شود ) از فکر فرهنگی فعالان دلسوز برای تدوین برنامه فرهنگی تمیز استفاده نماید.

حالا بعد از گذشت حدود چهار ماه ابراهیم خوش رفتار در یک رفتار غیر قابل پیش بینی شده در قالب اقدامی فراتر از تصور از برگزار کنندگان مراسم روز ۱۶ اردیبهشت قدردانی کرد.

اقدامی که با توجه به بازه زمانی برگزاری تا تقدیر آن که به شش ماه می رسد اقدامی جدید و قابل تدبر بود!

مراسمی که با سخنرانی وزیر میراث و فرهنگی در شهرستان برگزار شد و جورش را آقای فرماندار و نماینده مردم مراغه به دوش کشیدند.

ابراهیم خوش رفتار که بعنوان رئیس کمیسون فرهنگی و ورزشی شورای شهر نقش آفرینی می کند گویا هیچ تجربه ای در حوزه فرهنگی و همینطور ورزشی ندارد و به قول ورزشی ها هر چه گشتیم یک عکس با لباس ورزشی از این بزرگوار پیدا نکردیم.

این مسئله جایی نمود پیدا می کند که با بررسی اقدامات این کمیسون چیز قابل توجهی، آنهم در این برهه حساس به چشم نمی آید.

از جمله اقدامات این کمیسون تصویب اساس نامه روز مراغه بود اما با توجه به اساس نامه فوق طبق شنیده ها مسولین امر با مخالفت به سخنران انتخاب شده، کلیت مراسم را لغو کردند و به جای آن سخنرانی وزیر میراث در دستور کار گرفت.اما رئیس شورای شهر نظر متفاوتی در این خصوص دارد.

یک فعال فرهنگی در این راستا می گوید: یکی از ضرورت های فرهنگی در بین آحاد مردم، همین آموزش های فرهنگی است شایسته است در فرهنگسرا های این شهر که فلسفه ذاتی آن ها آموزش های شهروندی است که جایش را با کلاس های زبان و … گرفته است.

وی افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگی هیچ گونه شفاف سازی وجود ندارد که اساس بودجه فرهنگی شورای شهر و شهرداری به چه میزان بوده و نحوه استفاده از آن به چه صورت بوده است.برای مثال در خصوص بودجه های عمرانی با آسفالت ریزی یا خیابان کشی یا تعریض آن نمود عینی آن را می بینیم .

رضا عسگری عملکرد کمیسون فرهنگی را مطلوب را ارزیابی کرده و باور دارد که رئیس کمیسیون فرهنگی با تمام توان در حوزه فرهنگی تلاش می کند.

درست زمانی که رسانه‌های غربی و آمریکایی با برنامه صهیونیستی خود برای ترویج و القا فرهنگ فاسد و ضد ایرانی خود سرمایه گذاری بسیار عظیمی انجام داده‌اند و در اين زمينه اقدامات  مختلف ضد فرهنگی از جمله راه‌اندازی ده ها شبکه‌های ماهواره‌ای برای ایرانی ها  تا تلاش برای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی انجام داده اند تلاش جهادی فعالین حوزه فرهنگی بیش از پیش لازم دیده می شود.

در حالی که دشمنان فرهنگی، بصورت شبانه روزی برای متلاشی کردن حریم خانوداده‌ها، و همینطور ارزش های آن تلاش می کنند سهم متولیان فرهنگی برای مقابله با تهاجم ضد فرهنگ چیست ؟

حال که نظام مقدس اسلامی انقلاب خود را انقلاب فرهنگی می داند باید از خود و از مسئولین فرهنگی کشور بپرسیم که چرا ملت‌مان فرهنگ‌شان را از جای دیگری باید بگیرند؟ آیا تربیت کودکان معصوممان متناسب با فرهنگ ملی و اسلامی مان‌است؟

در این راستا استفاده از پتانسیل های پنج فرهنگسرای موجود این شهرداری ، و ظرفیت فرهنگی موجود در شهرستان می تواند گره گشای مسائل فرهنگی باشد.

 

به عقیده نویسنده، عدم وجود سند چشم انداز توسعه فرهنگی و سند اقدام راهبردی حوزه فرهنگی ، که باعث بی برنامگی در این حوزه شده از اصلی ترین علل ناکارآمد بودن اقدامات فرهنگی شورای شهر است.

 

شورای فرهنگ عمومی شهرستان باید بیش از به صورت برنامه محور در حوزه فرهنگی، ریل گذاری نماید و از متولیان فرهنگی، اجرای این برنامه هارا بخواهد.

 

 

 

لذا ضروری به نظر می رسد شورای جوان و انقلابی مراغه با همراهی نخبگان فرهنگی این شهرستان نسبت به تدوین این سند، اقدامات لازم را انجام دهد .

 

در این سند می توان اقدامات راهبردی را در بحث های ذیل انجام داد :

 

_ اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی بر محور و متناسب با ضرورت های فرهنگی شهر

 

_ اقدامات لازم برای حفظ سرمایه های اجتماعی و فرهنگی شهر

 

_ توجه به نیاز های فرهنگی فعالین این حوزه

 

_ استفاده هر چه مطلوب تر از پتانسیل های فرهنگسرا ها

 

_ ارائه بسته های فرهنگی در مناطق محروم برای نوجوانان

 

_ تصویب پیوست فرهنگی – اجتماعی پروژه های عمرانی شهرداری

 

_هماهنگی بین بخشی با سازمانها و نهادهای متولی فرهنگ در کلیۀ امور مذهبی، هنری، ورزشی و اجتماعی اعم از دولتی و غیر دولتی

امید است شهرداری و شورای اسلامی شهر با نگاهی تحول گرا به حوزه فرهنگ بیش از پیش در جهت مقابله با اقدامات ضد فرهنگی گام بردارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.