به گزارش پایگاه خبری راه وطن پسته، این مروارید سبز و طلای خندان کشاورزی ایران، داستان موفقیت دیگری در دل استان فارس ثبت میکند؛ این استان که روزگاری تنها به مرکبات شناخته میشد، امروز با بیش از ۳۴ هزار هکتار باغ، به یکی از قطبهای نوظهور و پرآوازه تولید پسته در کشور تبدیل شده است.
این قطب نوظهور جایی است که کیفیت بر کمیت پیروز میشود و درآمدزایی چشمگیر، کشاورزان را به کشت این محصول استراتژیک و کمآبخواه نشانده است.
از رکوردشکنی تا بازارهای جهانی
برآوردهای اولیه نشان میدهد امسال حدود ۲۴۰ هزار تن پسته خشک در کشور تولید خواهد شد که نیمی از آن متعلق به کرمان و مابقی در استانهایی مانند فارس تولید میشود.
طبق آمارهای کشوری، میزان تولید پسته فارس حدود ۹ هزار تن است که بهلطف طعم و کیفیت بسیار عالی، بازارپسندی خوبی دارد.
این کیفیت بینظیر، پسته فارس را به کالایی افسانهای تبدیل کرده و ۸۰ درصد از تولیدات آن به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس، راهی بازارهای چین، هند، روسیه و خلیج فارس میشود.
ابوالفضل زمانیفرد افزود: این صادرات نهتنها اقتصاد را رونق میبخشد، بلکه برداشت پسته برای ۲۰ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و برای ۲۰۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد میکند.
پاسخ هوشمند به بحران آب
تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آب،کشاورزان را به سمت کشت محصولات مقاوم مانند پسته سوق داده است.
پسته بهدلیل سیستم ریشهای قدرتمند و نیاز آبی نسبتا کم، گزینهای ایدهآل برای مناطق کمآب محسوب میشود.
سازمان جهاد کشاورزی نیز با اصلاح باغها و پایش مداوم، به دنبال افزایش کیفیت و کمیت تولید است و از روشهایی مانند آبشویی و استفاده از گچ برای مدیریت خاکهای قلیایی بهره میبرد.
نالههای طلای سبز و چالش برندسازی
با این وجود،کشاورزان محلی در انتظار حمایتهای بیشتر هستند؛ یکی از پستهکاران شهرستان نیریز (از تولیدکنندگان اصلی) از هزینههای سرسامآور تولید گلایه کرد و گفت: برای یک هکتار باغ به ۲۵ خودرو کود حیوانی نیاز است که هزینه آن به تنهایی ۱۰۰ میلیون تومان است.
وی بیان کرد: اگر تسهیلاتی در ابتدای فصل در اختیار ما قرار گیرد، محصول باکیفیتتر و بیشتری خواهیم داشت.
چالش دیگر، مسئله برندسازی است؛ همان طور که کشاورزی دیگر به این مساله اشاره کرد و افزود: پسته استان فارس به دلیل تحریمها بدون برندسازی از استان خارج و به اسم کشورهایی مانند ترکیه به اروپا صادر میشود؛ اگرچه افزایش تعاونیهای خرید در شهرستان تا حدی به قیمت بهتر خرید از کشاورز کمک کرده، اما حل مشکل برندسازی کلیدی است.