تامین خوراک پتروشیمیها که صرف سوخت میشود، خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران یکی دیگر از راههای بهینهسازی مصرف سوخت را توجه به موضوع فلرسوزی عنوان کرد و گفت: در صورت پایان فلرسوزی معادل ۵ میلیارد دلار صرفهجویی صورت میگیرد.
وی اجرای طرح پایش خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی را از دیگر اقدامات در دولت سیزدهم برای مبارزه با قاچاق سوخت دانست و اظهار داشت: به هر خودرویی که در مسیر نباشد هشدار داده خواهد شد و پیمایش آن پایش میشود. این طرح از ابتدای ماه جاری آغاز شده که انتظار میرود باعث صرفهجویی ۵ میلیون لیتری در روز میشود.
روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی با پایش بخش حمل و نقل
سالاری ادامه داد: با پایش بخش حمل و نقل و همچنین الکترونیکی شدن بارنامهها، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی محقق میشود. بر اساس گزارشها قاچاق سوخت به گونهای است که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان با عدد لیتری ۱۳ هزار تومان در مرز کشورهای همسایه معامله میشود که این اختلاف قیمت سود قابل توجهی را متوجه سودجویان و قاچاقچیان سوخت مینماید.
۱۲ لیتر است
سالاری اظهار کرد: مصرف بنزین خودروهایی که در کشور در حال تردد هستند به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر است که این عدد باید به ۴ لیتر بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر که استاندارد جهانی است، برسد. یکی از شیوههای کاهش مصرف سوخت، تغییر سبد خودرویی کشور با استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به تجربه موفق استفاده از سوخت CNG در سالهای گذشته، گفت: در سال ۱۳۸۲ مقرر شده بود که ۲۰درصد از سبد بنزینی به CNG اختصاص یابد که این موضوع محقق شود که تاثیر بسزایی در مصرف سوخت کشور داشت.
وی تاکید کرد: بهینهسازی مصرف و سیاست جایگزینی سوخت از روشهای غیرقیمتی برای کنترل مصرف سوخت در کشور است که باید با جدیت و اولویت دنبال شود.
سالاری با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران یک مجموعه کارمزدی است و منابع مالی ندارد، اظهار داشت: به عنوان اولین مجموعه در وزارت نفت هستیم که حسابهای خود را به خزانه متصل کردهایم. اکنون در تامین نقدینگی خود دچار چالش هستیم.
ثبت دیدگاه