افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 22 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1560 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 5×
سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست
08 آذر 1402 - 14:31
شناسه : 6157
2
به گزارش پایگاه خبری راه وطن و به نقل از ایرنا کلنگ زنی، تعلل و کم توجهی، نبود اعتبار و بهانه‌های مختلف طی چهار دوره دولت‌ها و دست آخر کلافگی و سردرگمی مردم؛ داستان احداث خط مترویی است که مردم غرب و جنوب غرب تهران، ۱۶ سال چشم انتظار آن بودند و خبر خوب اینکه گره کور ایستگاه مترو پرند پنجشنبه این هفته (۹ آذر) در دولت سیزدهم و به دست آیت الله رئیسی باز می‌شود.
ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری راه وطن
پ
پ

شهر تازه تاسیس پرند در ۳۵ کیلومتری غرب پایتخت و در حاشیه آزاد راه تهران – ساوه واقع شده، ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه حدود ۴۰ هزار نفر بین این شهر و تهران بطور عمده برای مقاصد کاری در تردد هستند.

اما سوال اینجاست که این تعداد تردد چگونه انجام می شود، پاسخ خیلی ساده است بیشتر مسافران این مسیر توسط خودروهای شخصی و یا با تاکسی به مقصد خود می‌رسند؛ این یعنی اتلاف وقت، سوخت و هزینه بیشتر و در نهایت ترافیک و آلودگی سرسام آور هوا.

قصه پر غصه متروی شهر پرند هم از آن داستان‌هاست که دیگر کمتر شهروندی حوصله صحبت در موردش را داشته باشد؛ وعده‌های بسیار، فاز بندی‌های متعدد، شوهای رسانه‌ای و در نهایت پیشرفت لاک پشت وار در دوره‌های گذشته، ذهن مردمی که روزانه مجبورند با صرف هزینه هنگفت از غرب و جنوب غرب تهران خود را به پایتخت برسانند، پُر کرده بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید و اولویت شخص آیت الله رئیسی بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بجای کلنگ زنی‌های نمایشی، ۱۷ آذر ۱۴۰۱ رئیس جمهور مردمی که عزمش را برای حل مشکلات کهنه مردم و از بین بردن این گلایه‌ها جزم کرده بود به شهرستان رباط کریم سفر کرد و به دلیل اهمیت موضوع، ابتدا در محل پروژه متروی پرند حاضر شد.

آیت الله رئیسی: حق با مردم است

واکنش آیت الله رئیسی در قبال مردمی که حتی از گلایه کردن درباره مترو هم به ستوه آمده بودند، بهانه جویی نبود؛ رییس جمهور جمله کلیدی «حق با مردم است» را به کار برد اما نه برای مرهم ظاهری بر درد آنها، بلکه برای تحقق پروژه‌ای که برای شهروندان پرند، دیگر به یک رویا تبدیل شده بود.

مسوولان امر پس از صحبت رییس جمهوری و دستور صریح آیت الله رئیسی برای پیگیری و به نتیجه رساندن مترو پرند، به جد پای کار آمدند؛ پس از تست سرد، تست گرم مترو پرند با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مهر امسال با موفقیت انجام شد و با انجام دیگر کارهای لازم و باقی‌مانده، امروز به لحظه پایانی که سال‌هاست مردم منطقه منتظر آن هستیم، رسیده‌ایم.

مختصات متروی پرند

مطالعات پروژه خط مترو تهران – پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد؛ بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این روند ادامه داشت تا اینکه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ محسن منصوری استاندار وقت استان تهران و معاون اجرایی فعلی رئیس جمهور در مراسم زیر تست سرد رفتن متروی پرند که طی آن قطار با حرکت از ایستگاه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد ایستگاه پرند شد، گفت: با پیش بینی و تامین اعتبار از محل مولدسازی اراضی شهر جدید پرند، فاز اول مترو پرند انجام شد و این پروژه با اعتبار هزار میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

او این را هم گفت که متروی پرند از پروژه‌های سنگین به حساب می‌آید که نهادها و افراد زیادی در بخش‌های مختلف زحمات بسیاری برای آن کشیدند و همه دست به دست یکدیگر دادند تا کار مترو به صورت جدی دنبال شود.

منصوری با بیان اینکه بخش اعظم کار پروژه مترو پرند در دولت انقلابی و مردمی انجام شده است، یادآور شد: مطالعات این پروژه از سال ۸۴ آغاز، در سال‌ ۹۱ تحویل شهرداری تهران شد و با نگاه فرابخشی پروژه پیش رفت و از سوی دیگر وزارت راه و قرارگاه خاتم طبق توافق کارهای خود را در راه اندازی مترو به خوبی پیش می برند و تا اتمام پروژه این همکاری ها ادامه خواهد داشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.