... امروز: سه‌شنبه - 27 آبان - 1404
جامعه 21 مرداد 1404 - 11:20 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آموزش و پرورش نقطه آغاز تحول برای رفع مشکلات است/ ارتقا نظام آموزشی مهم‌ترین دغدغه دولت

به گزارش پایگاه خبری راه وطن وزیر آموزش و پرورش گفت: اعتقاد دارم حل و فصل تمامی چالش‌های کشور، ریشه در آموزش و پرورش دارد چراکه دانش آموزان تنها قشری هستند که می‌توانند مشکل ناترازی انرژی(آب و برق) را به صورت ریشه ای در قالب کار فرهنگی برای اصلاح برخی رفتارها و رویکردها از جمله بهینه سازی مصرف حل کنند.

علیرضا کاظمی روز دوشنبه در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه «بزرگ‌ترین فصل مشترک دولت و ملت، آموزش پرورش است»، تصریح کرد: این وزارتخانه ۱۷ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم دارد و از همین طریق با ۳۰ میلیون ولی دانش آموزان نیز ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ دارد، که این جمعیت قابل توجه می‌‍‌تواند پرچم دار یک گفتمان جدید در کشور برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن آن در سطح جامعه باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل اصلی بروز ناترازی‌ها مصرف بیش از حد منابع است، اظهار کرد: اگر فرهنگ مصرف انرژی در کشور اصلاح شود از محل صرفه جویی این منابع( در بخش های مختلف آب، برق، گاز، بنزین، نان، برنج و ….) می توانیم ذخیره بسیار خوبی برای اجرای هزاران پروژه زیرساختی را در کشور تامین کنیم.

به گفته وی، هیچ نهاد، سازمان و بخشی در کشور این ظرفیت و اثرگذری را ندارد و در صورت توجه به این مهم و سرمایه گذاری برای بهره برداری موثر از این قابلیت، به خوبی می توان در قالب یک حرکت فرهنگی بلندمدت و هدفمند، بسیاری از چالش ها و مشکلات موجود در کشور را با یک کار و حرکت فرهنگی ماندگار و اثربخش در عرصه های قانونمداری، نظم و انضباط و با کمترین هزینه حل کرد.

آموزش و پرورش نقطه آغاز تحول پایدار در کشور است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص توجه و اهتمام ویژه رییس جمهور به نظام آموزشی کشور که اجرای نهضت عدالت آموزشی محصول همین توجه و رویکرد اساسی است، گفت: رییس دولت چهاردهم یک درک، نگاه و اقدام متفاوتی نسبت به روسای جمهور کشور در خصوص وزارت آموزش و پرورش دارند، هر چند تمامی دولت های گذشته(بعد از انقلاب) خدمات و اقدامات زیادی را در این حوزه انجام داده اند اما دکتر پزشکیان با نگاهی راهبردی به آموزش و پرورش، این وزارتخانه را نقطه آغاز تحول پایدار در کشور می داند.

کاظمی، آموزش، پرورش و جایگاه معلم همواره مورد توجه دولت ها قرار داشته، اما این تفکر فقط در مرحله گفتمان و نظر بوده و هیچ وقت منجر به یک اقدام موثر با دستاوردی عینی نشده است.

وی تصریح کرد: معلمان و جامعه تعلیم و تربیت کشور همواره از وجود یک شکاف عمیق میان نظر(گفتمان) و عمل رنج برده است و برهمین اساس می توان گفت که دکتر پزشکیان تنها رئیس جمهوری هستند که با باوری عمیق، اعتقادی راسخ و محکم و عمل به این باور، اهتمامی جدی به موضوع آموزش و پرورش و حل چالش های آن دارد.

کاظمی اظهار کرد: نخستین جلسه رسمی دولت پس از پایان جنگ ۱۲ روزه تحمیلی، به دستور رییس جمهور با موضوع آموزش و پرورش و عدالت آموزشی برگزار شد، برگزاری جلسه با محور عدالت آموزشی در شرایط خاص آن روزهای کشور، نشان دهنده نوع نگاه و اهتمام ویژه دکتر پزشکیان برای ایجاد تحول ساختاری در نظام تعلیم و تربیت است.

سال ۱۴۰۳ برای نخستین بار در ۴۶ سال گذشته، کوچکترین بدهی به معلمان نداشتیم

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اعتقاد و باور رییس جمهور به این حوزه جدای از نهضت بزرگ عدالت آموزشی و ساخت و توسعه مدارس در نقاط مختلف کشور، در بخش های دیگر این وزارتخانه نمود عینی و مشخصی دارد که به عنوان مثال، ۱۴۰۳ بهترین سال فعالیت وزارت آموزش و پرورش در حوزه مالی و اعتباری بود.

کاظمی تصریح کرد: برای نخستین بار در طول ۴۶ سال گذشته، سال ۱۴۰۳ را بدون کوچکترین بدهی به معلمان به پایان رساندیم به نحوی که تمامی حق و حقوق و مطالبات معلمان در طول سال به طور کامل پرداخت شد که دستیابی به این موفقیت برای اولین بار در چهار دهه گذشته، نشانه حمایت و توجه ویژه‌ رییس جمهور و مجموعه دولت به تعالی آموزش و پرورش و ارتقای جایگاه معلم است.

نویسنده
رضا شکوری
مدیر مسئول پایگاه خبری راه وطن
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *